Seriale na weekend+

Można nie zauważyć, zwłaszcza na domowej kwarantannie, ale zbliża się kolejny weekend. Jako że znów spędzimy go w czterech ścianach, polecamy bezpieczny zmiękczacz rzeczywistości – seriale. Miks nowości i starości, miniseriali i wielosezonowców, odciągających uwagę od bieżących wydarzeń i komentujących je w nieoczywisty sposób.

Co robimy w ukryciu, HBO i HBO GO

Cudownie absurdalna, zabawna, zaskakująca, świeża i, hmm, naturalna parodia reality show z życia oderwanych od życia celebrytów. Tyle że tutaj kamery towarzyszą czwórce wiekowych wampirów zamieszkujących współcześnie domiszcze na Staten Island. Świetna jest też ścieżka dźwiękowa, a w końcówce pierwszego odcinka nieoczekiwanie pojawia się polski akcent (także dosłownie). Obok animowanej „Castlevanii” (Netflix, trzy sezony) – zdecydowanie najlepsze wampiry w telewizji. Drugi sezon zadebiutuje w HBO GO 16 kwietnia.

Unorthodox, Netflix

Luźna adaptacja autobiografii Deborah Feldman, wychowanej w ortodoksyjnej żydowskiej społeczności w nowojorskim Williamsburgu, która uciekła z niej i osiedliła się w Berlinie. „Miałam zbyt duże oczekiwania” – tłumaczy nowym znajomym. Czteroodcinkowy miniserial najlepszy jest, gdy w retrospekcjach, z detalami, bardzo realistycznie pokazuje życie codzienne zamkniętej społeczności i dojrzewanie głównej bohaterki do decyzji o ucieczce. Dużo słabiej, nierealistycznie, wręcz komiksowo, jako prosty rewers porzuconego życia, wypadają na tym tle berlińskie losy Esty. Niemniej całość warta jest obejrzenia, także dla świetnego aktorstwa. A przy okazji warto wrócić do innego wspaniałego portretu żydowskiej społeczności – serii „Shtisel” (Netflix). I do serialu „Nasi chłopcy” (HBO GO).

The Morning Show, Apple TV+

Jedyny z seriali przygotowanych na niedawny start platformy VOD Apple’a, który zaistniał w świadomości widzów. I słusznie, bo jako jedyny nie tylko jest świetnie zrealizowany, z gwiazdami w obsadzie (z Jennifer Aniston, Reese Witherspoon i Stevem Carellem na czele), ale też dotyczy ważnego i współcześnie rezonującego tematu. #MeToo, nadużywanie władzy, tworzenie toksycznej atmosfery w miejscu pracy, przymykanie oczu na problem, piętnowanie ofiary, nie sprawcy – wszystko pokazane w atrakcyjnej formie, momentami może zbyt łopatologicznie, ale nie jednostronnie, z uwzględnieniem odczuć i perspektyw wszystkich bohaterów i bohaterek, z miejscem na (auto)refleksję i rachunek sumienia. Pierwszy sezon liczy 10 odcinków i świetnie się nadaje do obejrzenia w weekend. Drugi już został zamówiony.

Król tygrysów, Netflix

Siedmioodcinkowy, świeży dokument, który w Stanach jest przebojem. Oglądany poza Stanami prowadzi do refleksji, że nie ma niczego dziwnego w tym, że temu krajowi przewodzi właśnie Donald Trump.

Jak zostać Bogiem na Florydzie, Canal+

Komediodramat, satyra, a może tylko lekko podkręcony dokument? Akcja serialu Showtime toczy się na Florydzie w latach 90. XX w. Bohaterką jest młoda matka (wspaniała Kirsten Dunst), zmuszona do wejścia w struktury firmy działającej w schemacie piramidy finansowej po tym, jak jej mąż utopił w niej ich wszystkie pieniądze. Wokół hula kapitalizm w wersji turbo, żeby samemu utrzymać się na powierzchni, trzeba wciągnąć pod wodę kogoś innego. „W tym serialu to Ameryka jest największą piramidą finansową” – zatytułował swoją recenzję „Vulture”.

Bosch, 5 sezonów, Prime Video

17 kwietnia ma się pojawić szósty, przedostatni sezon produkcji, która z wdziękiem odgrywa, ogrywa, a może dla niektórych też odkrywa motywy klasycznego kryminału, takiego z krwi i kości. Detektyw z policji w Los Angeles oddział Hollywood Hieronymus „Harry” Bosch – cytując jego własne słowa – nie zaraża radością życia, co jest pochodną trudnej przeszłości. Ale jest świetnym gliną. I ma świetnych kolegów i koleżanki z pracy, którzy zrobią wszystko, by chronić mieszkańców miasta aniołów przed złem. Siłą serii jest solidny scenariusz (oparty na powieściowym cyklu Michaela Connelly’ego), dobrze napisani, wielowymiarowi bohaterowie i wspaniałe aktorstwo, także w drugim planie (Scott Klace jako sierżant John Mankiewicz).

Zaraza, Epic Drama, vod.pl

Tytuł brzmi znajomo, ale tym razem nie dotyczy ostatnich wydarzeń. Akcja najdroższej w dziejach hiszpańskiej telewizji, tworzonej w oparciu o badania historyczne produkcji toczy się w końcówce XVI w. w Sewilli. Gdy dżuma nawiedza miasto, przeżywa ono właśnie okres największego rozkwitu, co jednak – co za zaskoczenie – nie oznacza, że dobrobyt rozkłada się równomiernie. Bohaterów odwiedzamy w odtworzonych z równie bezkompromisową i naturalistyczną precyzją pałacach, slumsach i burdelach. Ale dżuma i rozwarstwienie ekonomiczne to niejedyne problemy Sewilli. Jest jeszcze seryjny morderca – mściciel. Jego tropem podąża Mateo, były drukarz protestanckich Biblii, gdyż tylko wykrycie sprawcy może uchronić go przed stosem, który rozpala dla niego Święte Oficjum. Pierwszy, sześcioodcinkowy sezon można obejrzeć na vod.pl, drugi, pod zmienionym ze względu na sytuację tytułem na „Ręka La Garduñi” – wystartuje 16 kwietnia na kanale Epic Drama.

Biuro, 9 sezonów, Prime Video

John Krasinski i Steve Carell kilka dni temu, online, każdy z własnego domu, świętowali 15-lecie premiery amerykańskiej wersji „Biura” (brytyjski, 12-odcinkowy oryginał, autorstwa Ricky’ego Gervaise’a i Stephena Merchanta, można obejrzeć w HBO GO). I kiedy jak nie dziś, w dobie samoizolacji i pracy zdalnej, z dala od kolegów z biura, będzie lepszy czas na (ponowną) wizytę w regionalnej delegaturze firmy papierniczej Dunder Mifflin w Scranton w Pensylwanii? Tęskniliście!

W potrzebie, 4 sezony, HBO GO

Kaja Blichfeld i Ben Sinclair snuli pełne empatii opowieści na długo, zanim empatię rozreklamowała w noblowskim przemówieniu Olga Tokarczuk. „W potrzebie” („High Maintenance”) przez kilka lat był serialem internetowym, w 2016 r. jego produkcję przejęło HBO, ale klimat i założenie pozostało bez zmian. To grana na delikatnych nutach piosenka miłosna do mieszkańców nowojorskiego Brooklynu, zwykłych-niezwykłych ludzi. Oraz do marihuany. W każdym odcinku spotykamy innych bohaterów, do ich domów i życia wprowadza nas krążący po mieście na rowerze diler zioła, Koleś (Dude).

Przybysze, HBO GO

Sympatyczna rozrywka z ambicjami satyry społecznej z Norwegii. Akcja zaczyna się, gdy w zatoce w Oslo wypływają… pierwsi ludzie z przeszłości. Kilka lat później miasto zmaga się z problemami związanymi z masową timeigracją (imigracją z innych epok). A policyjny duet stworzony w ramach programu integracji społecznej: wojowniczka pochodząca z ery wikingów i cierpiący na bezsenność współczesny gliniarz, przy tym rozwodnik i ojciec nastolatki, prowadzi sprawę zamordowanej „kobiety z przeszłości”.

Tom Clancy’s Jack Ryan, 2 sezony, Prime Video

Nowa odsłona przygód bohatera powieści Toma Clancy’ego, z Johnem Krasinskim w roli tytułowej, analityka CIA, który odkrywa siatkę terrorystyczną i wprost zza biurka trafia w samo centrum walki. Fabuła nie jest specjalnie odkrywcza, ale ma rozmach opowieści o Jamesie Bondzie, z empatią pokazuje też drugą – terrorystyczną – stronę, a wybór Krasinskiego do głównej roli to krok w stronę innej, bardziej świadomej zmian społecznych i mentalnych formy męskości.

Broadchurch, 3 sezony, Netflix

Kto jeszcze nie widział, a ma siły i ochotę na mocny kryminał, w którym szokująca zbrodnia odsłania ukryte oblicze małej, zżytej społeczności zamieszkującej malowniczą, nadmorska mieścinę – ten powinien sięgnąć po serial ITV. „Broadchurch” (2013-17), z Davidem Tennantem i Olivią Colman w obsadzie (oraz Phoebe Waller-Bridge w epizodzie), to nowa odsłona klasyki brytyjskiego kryminału, wersja 2.0.

Rozwód, 3 sezony, HBO GO

Zakończony w ubiegłym roku komediodramat, którym Sarah Jessica Parker, pamiętana głównie z roli Carrie Bradshaw w „Seksie w wielkim mieście”, wróciła do telewizji i do Nowego Jorku. Nie był to powrót spektakularny, w stylu Carrie i jej koleżanek, ale i serial, i główna bohaterka (wspaniałe kreacje retro!) styl zdecydowanie posiadają. Styl, klimat, klasę, poczucie humoru i ciepło. A historia jest o zdobywaniu samoświadomości, zbieraniu się do kupy po porażkach, zaczynaniu od nowa i godzeniu, także z metryką.