Piątka plus – startują „Wielkie kłamstewka 2”
Wielka popularność, cztery Złote Globy i osiem nagród Emmy – „Wielkie kłamstewka”, serialowa wersja powieści Liane Moriarty, okazały się hitem 2017 r. Startująca dziś w HBO i HBO GO kontynuacja zapowiada się na równie udaną.
Nowa odsłona historii o piątce mamusiek z Monterey, bogatego miasteczka w Kalifornii, które połączyła przyjaźń, skomplikowane relacje rodzinne, a na koniec tajemnica, zaczyna się wraz z inauguracją nowego roku szkolnego. Sporo się zmieniło, ale też sporo zostało po staremu.
Wrócił, mimo zmiany reżysera (Jean-Marca Vallee zastąpiła Andrea Arnold), klimat – przymglone kalifornijskie światło, jakbyśmy obserwowali serialową rzeczywistość przez szybę luksusowego samochodu, jednego z tych, którymi jeżdżą bohaterki. I świetnie dobrana muzyka, ważny element sukcesu pierwszej serii.
Wróciła w komplecie „piątka z Montery” w gwiazdorskim wykonaniu: Reese Witherspoon jako Madeline, Nicole Kidman jako Celeste, Shailene Woodley jako Jane, Laura Dern jako Renata i Zoe Kravitz jako Bonnie. Wróciły cięte, pełne sarkazmu dialogi, trafne diagnozy społeczne i wspaniałe dzieciaki. Powróciły także sekrety jako źródło problemów.
Śledztwo w sprawie „wypadku” z finału zeszłego sezonu trwa. Każda z bohaterek radzi sobie ze śmiercią psychopatycznego męża Celeste na własny sposób, każdą jednak straszny sekret alienuje, oddziela od najbliższych, ich rodziny drżą w posadach, cierpią dzieci.
Poprzedni sezon kręcił się wokół jednego feralnego wieczoru, akcja jak wahadło poruszała się do przodu i do tyłu, przemykając przez ten kluczowy punkt, aż na końcu tu się zatrzymała. W nowym sezonie ten punkt znów jest kluczowy, ale wahadło bierze większy zamach: wychyla się bardziej w przeszłość i skacze w dalszą przyszłość.
Ta pierwsza to rodzice bohaterek. Pojawiający się we wspomnieniach podczas sesji psychoterapeutycznych albo live, przyjeżdżając i przywożąc ze sobą to, przed czym bohaterki uciekają.
Najważniejszą postacią 2. sezonu jest Mary Louise, teściowa Celeste, podejrzliwa, zdecydowanie niewierząca w wersję o wypadku i zdeterminowana, by wyjaśnić sprawę śmierci syna. Meryl Streep w peruce i ze sztucznymi zębach gra wyraziście, ale nie szarżuje. Jej bohaterka jest pasywno-agresywna, mówi, co myśli, sieje wśród bohaterek niepokój, a z czasem – pewnie – i przerażenie. Jak zareaguje na informacje zmieniające jej wyidealizowany obraz synka?
Ta druga zaś – przyszłość – to efekty kłamstw i sekretów, ich dalekosiężne działanie, infekujące kolejne pokolenia w rodzinach.
Wspaniałe są zwłaszcza sceny w szkole.
„Wielkie kłamstewka 2”, scen. David E. Kelly i Liane Moriarty, reż. Andrea Arnold, HBO i HBO GO, od 10 czerwca, 7 odc.
Komentarze
Ja po prośbie i nie na temat, bo w sprawie Czarnobyla. Czy byłaby Pani uprzejma dać linka bądź wskazać miejsce wywiadu z profesorem Jaworskim, o którym Pani pisze w artykule o serialu? Albo czy redakcja mogłoby chociaż olinkować wersję online artykułu? Wyszukiwarka wskazuje jedną pracę profesora: Lód idzie. Z góry dziękuję.
Oto link: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/nauka/1514110,1,zabojczy-mit-czarnobyla.read
Wywiad z prof. Zbigniewem Jaworowskim został opublikowany 23 marca 2011 r.
Dziękuję