Emmy 2018, czyli znowu „Gra o tron”
Tegoroczna gala Emmy to triumf siódmego sezonu „Gry o tron”. Oraz remis w wielkim starciu Netflixa z HBO, z lekkim wskazaniem na tych drugich.
Mecz na szczycie zakończył się wynikiem 23:23. Walka o kolejne miejsca była już mniej pasjonująca, wyróżniały się Amazon z „The Marvelous Mrs. Maisel” (najlepszy serial komediowy) oraz FX, które zgarnęło statuetki za „Zawód: Amerykanin” i „Zabójstwo Versace: American Crime Story” (najlepszy miniserial).
Patrząc jednak jakościowo, a nie ilościowo, HBO ledwo opiera się Netflixowi. Ci pierwsi wrócą do domu ze statuetką za najlepszy serial dla „Gry o tron” – za rolę w którym uhonorowano także Petera Dinklage’a – oraz nagrodami dla Thandie Newton („Westworld”), Billa Hadera i Henry’ego Winklera („Barry”), i – znowu – dla programu Johna Olivera. Potentat streamingowy może cieszyć się z docenienia Claire Foy i Stephena Daldry’ego (reżyser) w „The Crown”, Reginy King w „Seven Seconds”, Merrit Wever i Jeffa Danielsa za „Godless” i „Czarnego lustra” za odcinek „U.S.S. Callister” (najlepszy scenariusz, najlepszy film telewizyjny).
Przyznający Emmy najwyraźniej lubią to, co już wcześniej lubili: „Grę o tron”, „Westworld”, „The Crown”, „Zawód: Amerykanin”, „ACS” czy „Czarne lustro”, no i Jeffa Danielsa czy Henry’ego Winklera. Zresztą już po nominacjach było widać, że próżno mieć nadzieję na to, iż Emmy będą drogowskazem wskazującym mniej popularne, wartościowe produkcje – co byłoby bardzo ważne w erze serialowego nadmiaru.
Tymczasem znów „Gra o tron”. Polemizowałbym. Nagrodzono rozmach, emocje, efektowność i to, jak na serial reagowała publiczność – to z pewnością. Czy jednak sezon siódmy zasługiwał na najwyższe wyróżnienie? Czy Peter Dinklage powinien był wygrać np. z Davidem Harbourem ze „Stranger Things”? Raczej nie, bo choć Dinklage to fenomenalny aktor, trudno bronić tezy, że w siódmej serii miał wiele okazji do zabłyśnięcia; tymczasem Harbour samotnie niósł drugi sezon swojego serialu na barkach. Po prawdzie więcej od Dinklage’a w siódmym sezonie „Gry…” miał do pokazania jego kolega z planu, ekranowy brat, Nikolaj Coster-Waldau, który również był nominowany w tej kategorii.
Na tym tle tym bardziej boli brak wśród nominacji takich seriali jak „Mindhunter”, „Odpowiednik”, ze świetną podwójną rolą J.K. Simmonsa, „The Looming Tower” (cieszą nominacje aktorskie), „The End of The F***ing World” czy „Terroru”.
Oto pełna lista nominowanych i zwycięzców w najważniejszych kategoriach:
NAJLEPSZY SERIAL
Gra o tron
Opowieść podręcznej
Stranger Things
The Americans
Tacy jesteśmy
Westworld
SERIAL KOMEDIOWY
Atlanta
Barry
Czarno to widzę
Pohamuj entuzjazm
GLOW
The Marvelous Mrs. Maisel
Dolina Krzemowa
Unbreakable Kimmy Schmidt
MINISERIAL
Alienista
Zabójstwo Versace: American Crime Story
Geniusz: Picasso
Godless
Patrick Melrose
NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU DRAMATYCZNYM
Jason Bateman, Ozark
Sterling K. Brown, Tacy jesteśmy
Ed Harris, Westworld
Matthew Rhys, Zawód: Amerykanin
Milo Ventimiglia, Tacy jesteśmy
Jeffrey Wright, Westworld
NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU DRAMATYCZNYM
Claire Foy, The Crown
Tatiana Maslany, Orphan Black
Elisabeth Moss, Opowieść podręcznej
Sandra Oh, Obsesja Eve
Keri Russell, The Americans
Evan Rachel Wood, Westworld
NAJLEPSZY AKTOR W SERIALU KOMEDIOWYM
Anthony Anderson, Czarno to widzę
Ted Danson, The Good Place
Larry David, Pohamuj entuzjazm
Donald Glover, Atlanta
Bill Hader, Barry
William H. Macy, Shameless – Niepokorni
NAJLEPSZA AKTORKA W SERIALU KOMEDIOWYM
Pamela Adlon, Better Things
Rachel Brosnahan, The Marvelous Mrs. Maisel
Allison Janney, Mom
Issa Rae, Niepewne
Tracee Ellis Ross, Czarno to widzę
Lily Tomlin, Grace i Frankie
NAJLEPSZY AKTOR W MINISERIALU LUB FILMIE TELEWIZYJNYM
Antonio Banderas, Geniusz: Picasso
Darren Criss, Zabójstwo Versace: American Crime Story
Benedict Cumberbatch, Patrick Melrose
Jeff Daniels, The Looming Tower
John Legend, Jesus Christ Superstar
Jesse Plemons, Czarne lustro: USS Callister
NAJLEPSZA AKTORKA W MINISERIALU LUB FILMIE TELEWIZYJNYM
Jessica Biel, Grzesznica
Laura Dern, The Tale
Michelle Dockery, Godless
Edie Falco, Prawo i porządek: Prawdziwa zbrodnia – Mord Menendezów
Regina King, Seven Seconds
Sarah Paulson, American Horror Story: Kult
NAJLEPSZY TALK SHOW
Full Frontal with Samantha Bee
Jimmy Kimmel Live!
Przegląd tygodnia: Wieczór z Johnem Oliverem
The Daily Show with Trevor Noah
The Late Late Show with James Corden
The Late Show with Stephen Colbert
AKTOR DRUGOPLANOWY W SERIALU DRAMATYCZNYM
Nikolaj Coster-Waldau, Gra o tron
Peter Dinklage, Gra o tron
Joseph Fiennes, Opowieść podręcznej
David Harbour, Stranger Things
Mandy Patinkin, Homeland
Matt Smith, The Crown
AKTORKA DRUGOPLANOWA W SERIALU DRAMATYCZNYM
Alexis Bledel, Opowieść podręcznej
Millie Bobby Brown, Stranger Things
Ann Dowd, Opowieść podręcznej
Lena Headey, Gra o tron
Vanessa Kirby, The Crown
Thandie Newton, Westworld
Yvonne Strahovski, Opowieść podręcznej
AKTOR DRUGOPLANOWY W SERIALU KOMEDIOWYM
Louie Anderson, Baskets
Alec Baldwin, Saturday Night Live
Tituss Burgess, Unbreakable Kimmy Schmidt
Brian Tyree Henry, Atlanta
Tony Shalhoub, The Marvelous Mrs. Maisel
Kenan Thompson, Saturday Night Live
Henry Winkler, Barry
AKTORKA DRUGOPLANOWA W SERIALU KOMEDIOWYM
Zazie Beetz, Atlanta
Alex Borstein, The Marvelous Mrs. Maisel
Aidy Bryant, Saturday Night Live
Betty Gilpin, GLOW
Leslie Jones, Saturday Night Live
Kate McKinnon, Saturday Night Live
Laurie Metcalf, Roseanne
Megan Mullally, Will & Grace
FILM TELEWIZYJNY
Fahrenheit 451
Flint
Paterno
The Tale
“U.S.S. Callister,” Czarne lustro
AKTORKA DRUGOPLANOWA W MINISERIALU/FILMIE TELEWIZYJNYM
Sara Bareilles, Jesus Christ Superstar Live in Concert
Penélope Cruz, Zabójstwo Versace: American Crime Story
Judith Light, Zabójstwo Versace: American Crime Story
Adina Porter, American Horror Story: Kult
Merritt Wever, Godless
Letitia Wright, Black Museum (Czarne lustro)
AKTOR DRUGOPLANOWY W MINISERIALU/FILMIE TELEWIZYJNYM
Jeff Daniels, Godless
Brandon Victor Dixon, Jesus Christ Superstar Live in Concert
John Leguizamo, Waco
Ricky Martin, Zabójstwo Versace: American Crime Story
Edgar Ramírez, Zabójstwo Versace: American Crime Story
Michael Stuhlbarg, The Looming Tower
Finn Wittrock, Zabójstwo Versace: American Crime Story
NAJLEPSZY REŻYSER W SERIALU KOMEDIOWYM
Atlanta – Donald Glover
Atlanta – Hiro Murai
Barry – Bill Hader
GLOW – Jesse Peretz
The Marvelous Mrs. Maisel – Amy Sherman-Palladino
Silicon Valley – Mike Judge
NAJLEPSZY REŻYSER W SERIALU DRAMATYCZNYM
The Crown – Stephen Daldry
Gra o tron – Alan Taylor
Gra o tron – Jeremy Podeswa
Opowieść podręcznej – Kari Skogland
Ozark – Jason Bateman
Ozark – Daniel Sackheim
Stranger Things – The Duffer Brothers
NAJLEPSZY REŻYSER W MINISERIALU/FILMIE TELEWIZYJNYM
Zabójstwo Versace: American Crime Story – Ryan Murphy
Godless – Scott Frank
Jesus Christ Superstar Live In Concert – David Leveaux & Alex Rudzinski
The Looming Tower – Craig Zisk
Paterno – Barry Levinson
Patrick Melrose – Edward Berger
Twin Peaks – David Lynch
NAJLEPSZY SCENARZYSTA W SERIALU KOMEDIOWYM
Atlanta – Donald Glover
Atlanta – Stefani Robinson
Barry – Alec Berg & Bill Hader
Barry – Liz Sarnoff
The Marvelous Mrs. Maisel – Amy Sherman-Palladino
Dolina Krzemowa – Alec Berg
NAJLEPSZY SCENARZYSTA W SERIALU DRAMATYCZNYM
Zawód: Amerykanin – Joel Fields & Joe Weisberg
The Crown – Peter Morgan
Gra o tron – David Benioff & D.B. Weiss
Opowieść podręcznej – Bruce Miller
Obsesja Eve – Phoebe Waller-Bridge
Stranger Things – The Duffer Brothers
NAJLEPSZY SCENARZYSTA W MINISERIALU/FILMIE TELEWIZYJNYM
American Vandal – Kevin McManus & Matthew McManus
Zabójstwo Versace: American Crime Story – Tom Rob Smith
Godless – Scott Frank
Patrick Melrose – David Nicholls
Twin Peaks – David Lynch & Mark Frost
USS Callister (Czarne lustro) – William Bridges & Charlie Brooker
Komentarze
Zgadzam się z autorem tekstu jeśli chodzi o ogólną ocenę krytyczną siódmego sezonu „Gry o tron”. Ten serial schodzi niestety „na psy”, a może raczej na smoki i zombies. Zapewne przyczynia się do tego w jakimś stopniu fakt, iż twórcy serialu wyprzedzili autora serii powieści G.R.R. Martina. Aczkolwiek należy zauważyć, że szczególnie szkodliwe dla fabuły serialu postaci (zombies i White Walkers), są oczywiście integralną częścią pierwotnej koncepcji Martina. Te postaci w negatywny sposób przełamują podstawową logikę serii książek i serialu. Podstawą tej logiki jest to, że „źli” zwykle okazują się nie aż tak zli zaś „dobrzy” nie aż tak dobrzy (są oczywiście wyjątki np. Ramsay Bolton), co więcej „nie aż tak zli” mogą wchodzić w koalicje z „nie aż tak dobrymi”, koalicje ulegają zmianom itd. Zombies i kierujący nimi White Walkers są zaś niekwestionowanymi złymi (jak na razie ale nic nie zapowiada zmiany). Przypominają mi „orcs” z Władcy Pierścieni: tępe i brutalne człekokształtne stwory, które można tylko porąbać mieczem na kawałki. Nie da się z nimi negocjować, nie da się z nimi spiskować itp. innymi słowy: nie da się z nimi grać o tron. Trzeba je wytłuc do nogi, więc nic dziwnego, że na głównego „bohatera” coraz bardziej wyrasta „półgłówek z mieczem z valyrianskiej stali” czyli John Snow.
Zgadzam się także z tezą Autora, że Nicolaj Coster-Waldau (grający nota bene jednego z tych początkowo złych, którzy potem okazali się nie aż tak źli) „miał więcej do pokazania” niż Peter Dinklage. Wystarczy to, że Coster-Waldau wystąpił w najlepszej moim zdaniem scenie sezonu tzn. rozmowie między Jamie Lannisterem i Olenną Tyrell po opanowaniu zamku Highgarden przez wojska królowej Cersei.
Czekam na dzien, w ktorym do akcji wkroczy IKEA i rzuci na rynek tanie, solidne trony, tak aby starczylo dla wszystkich. Wtedy moze skonczy sie ta bezsensowna mordownia…