Premiery (i powroty) seriali – październik 2017

W tym roku jesień obrodziła nie tylko w deszcz, grzyby i kasztany. Z jakiegoś miliona tytułów, które w październiku mają premiery albo wracają, wybraliśmy okrągłą piętnastkę.

NOWOŚCI

The Mayor (3.10, ABC)

https://www.youtube.com/watch?v=OtbzQi6c9mM

Polityka samorządowa w satyrycznym ujęciu. Młody raper z małego miasteczka w Kalifornii (Brandon Michael Hall) znajduje oryginalny sposób na wypromowanie siebie i swojej muzyki – startuje w wyborach na burmistrza. I niespodziewanie wygrywa. Co teraz? Jak rządzić? Jak żyć? – odpowiedzi szuka razem z matką (Yvette Nicole Brown), szefową swojego biura (Lea Michelle) i kumplami.

Twórcą scenariusza jest Jeremy Bronson, producentem wykonawczym – Daveed Diggs, gwiazda „Hamiltona”, najgłośniejszego, najbardziej politycznego i najliczniej nagrodzonego musicalu ostatnich lat.

Ghost Wars (5.10, SyFy)

Mała mieścina na Alasce – brzmi zachęcająco. Mnożą się przypadki nawiedzeń i opętań – to z kolei brzmi aktualnie. 13-odcinkowy serial Simona Barry’ego („Continuum”, „Van Helsing”) koncentruje się na miejscowym wyrzutku, Romanie Mercerze (Avan Jogia), który jako jedyny może zmierzyć się z paranormalnymi zjawiskami opanowującymi jego sąsiedztwo. Wcześniej jednak musi zmierzyć się z niechęcią, jaką do niego żywią sąsiedzi, chyba nie do końca bez powodu.

Twórcy obiecują miks nauki, religii i zjawisk paranormalnych – czyli to, z czym obcujemy na co dzień nawet bez wchodzenia do internetu – podlany przemyśleniami na tematy społeczne. W obsadzie m.in. Vincent D’Onofrio, Meat Loaf, Kim Coates i Kandyse McClure, a także Sonja Bennett jako niejaka Karla Kowalski-Jones.

Suburra (6.10, Netflix)

10-odcinkowy thriller z akcją dziejącą się w Rzymie na przestrzeni 20 dni, kilka lat przed wydarzeniami opisanymi przez Carla Boniniego i Giancarla De Cataldo i sfilmowanymi w 2015 r. (reż. Stefano Sollima). „Kościół, polityka, zbrodnia” – głosi opis. A konkretnie: Wieczne Miasto i okolice, branża deweloperska, wielkie pieniądze, mafia, korupcja i trzy młode wilki. Ja nie mam nic, ty nie masz nic, on nie ma nic, razem mamy akurat tyle, żeby zajść za skórę… Tytuł oznacza najbiedniejszą część starożytnego Rzymu, dzielnicę biedoty i czerwonych latarni; właśnie tam urodził się Juliusz Cezar.

Pierwsza włoska produkcja serialowa Netfliksa, w obsadzie m.in. Filippo Nigro, Francesco Acquaroli i Emmanuele Aita.

Valor (9.10, CW)

https://www.youtube.com/watch?v=SbCRYxDAdio

Czasy są, jakie są, wojna przestaje być abstrakcją także w najspokojniejszych miejscach świata. Stąd pojawia się coraz więcej produkcji o wojsku i wokół wojska.

Kręcony w Atlancie „Valor” (po polsku bohaterstwo) rozgrywa się w środowisku pilotów z elitarnej jednostki śmigłowców wykonujących dla USA tajne misje międzynarodowe. Akcja dotyczy nieudanej operacji w Somalii, którą oglądać będziemy w retrospekcjach, i jej teraźniejszych skutków. Od traumy jedynych, którzy ją przeżyli – dwojga pilotów, w tym pierwszej kobiety w jednostce – przez śledztwo prowadzone przez agentkę CIA i mnożące się tajemnice rządowe i prywatne, wszystko top secret. A także romans oraz litry patosu.

Showrunnerami są Anna Fricke i Kyle Jarrow, w głównych rolach występują Matt Barr, Christina Ochoa i Charlie Barnett.

Dynastia (12.10, CW, w Polsce – Netflix)

Josh Schwartz i Stephanie Savage, czyli twórcy „Plotkary”, stworzyli odświeżoną wersję „Dynastii”, kultowej opery mydlanej lat 80., w zgrzebnym PRL uczącej Polaków, czym są Ameryka, kapitalizm, prawdziwe bogactwo i prawdziwy luksus. A czasem i prawdziwe szaleństwo. Szymon Majewski w początkach swojej kariery w porze emisji „Dynastii” robił radiowe transmisje „prosto z Denver”.

W nowej „Dynastii” ma chodzić z grubsza o to samo, o co chodziło w starej – o pieniądze i władzę. W szczegółach to już jednak zdecydowanie XXI wiek. Akcja przeniosła się z Denver do Atlanty, Cristal, pracownica, z którą zaręczył się miliarder Blake Carrington (Grant Show), i co tak wkurzyło jego córkę Fallon (Elizabeth Gillies), nie jest już eteryczną blondyną, ale energiczną Latynoską (Nathalie Kelley), rodzina Colbych jest afroamerykańska, zaś uwodząca Stevena Sammy Jo – jest gejem. Czekacie?

Mindhunter (13.10, Netflix)

https://www.youtube.com/watch?v=7gZCfRD_zWE

10-odcinkowy serial sygnowany nazwiskiem Davida Finchera (reżyser pilota i executive producer), w którym twórca „Zodiaka” i „Siedem” wraca do ulubionego tematu – seryjnych morderców. Produkcja jest oparta na książce non-fiction „Mind Hunter: Inside The FBI’s Elite Serial Crime Unit” współautorstwa agenta FBI Johna Douglasa, pierwszego profilera w szeregach FBI, na nim wzorowani byli m.in. Will Graham z „Hannibala” czy Jack Crawford z „Milczenia owiec”.

Akcja dzieje się w 1979 r., głównymi bohaterami jest para agentów FBI (Jonathan Groff w roli wzorowanej na Douglasie i Holt McCallany), którzy chcąc skuteczniej łapać psychopatów, seryjnych gwałcicieli i morderców, postanawiają wykorzystać wiedzę tych już złapanych. Zaczynają więc rozmowy z osadzonymi, przełamując opory ich, własne i szefostwa FBI. Oraz próbując zrozumieć myślenie psychopatów i nie stać się nimi.

White Famous (15.10, Showtime)

https://www.youtube.com/watch?v=5P4uAgae3UI

Serial komediowy oparty na życiu Jamiego Foxxa, ze znanym z „Saturday Night Live” Jayem Pharoah (Pharoahem?) w roli komika u progu sławy. Scenariusz napisał Tom Kapinos („Californication”), Foxx był jednym z reżyserów, a także będzie się pojawiał gościnnie.

Ultraviolet (25.10, AXN)

10-odcinkowiec o wykorzystywaniu nowych technologii w rozwiązywaniu zagadek kryminalnych, z akcją osadzoną w Łodzi. Mająca za sobą traumatyczne przeżycia Ola Serafin (Marta Nieradkiewicz) dorabia jako kierowca Ubera. Pewnej nocy na jej samochód spada z wiaduktu dziewczyna. Policja sądzi, że to samobójstwo, ale Ola uważa, że z dziewczyną ktoś na wiadukcie był.

W internecie znajduje grupę Ultraviolet, amatorów zajmujących się rozwiązywaniem nierozwiązanych spraw. Z oporami dołącza do nich zwerbowany przez Olę policjant (Sebastian Fabijański), a bez oporów przyszywany ojciec Oli – Henryk Bąk (Marek Kalita). W obsadzie są także m.in. Agata Kulesza, Michał Żurawski i Mateusz Damięcki.

Pierwsze szkice scenariusza wyszły spod pióra Wendy West, scenarzystki i producentki m.in. „Dextera” i „Blacklist”, a odcinki były tworzone przez polsko-amerykański zespół scenarzystów z Igorem Brejdygantem na czele. Reżyserowali Jan Komasa i Sławomir Fabicki. Efekt, sądząc po obejrzeniu pierwszego odcinka, naprawdę niezły. Lekkość, nieszeleszczące papierem dialogi, dobre aktorstwo, do tego świetnie oddane, doświadczane przez nas na co dzień przenikanie się realnego z wirtualnym.

POWROTY

Pohamuj entuzjazm 9 (2.10, HBO)

Komik Larry David wraca po sześciu latach do HBO, by znów wcielić się w irytującą, narcystyczną i zrzędliwą wersję siebie. Która swoim przekonaniem, że wie lepiej, brakiem empatii i taktu, wyprowadziłaby z równowagi nawet świętego. O parze lesbijek szykujących się do ślubu marzeń, swoim znękanym agencie czy irańskich ajatollahach nie wspominając.

Wraz z Larrym w światła reflektorów wracają jego towarzysze niedoli z poprzednich sezonów, a wśród gwiazd, które zobaczymy w gościnnych epizodach, są m.in. Jimmy Kimmel, Lauren Graham, Nick Offerman, Elizabeth Perkins, Elizabeth Banks i Bryan Cranston w roli psychoterapeuty Larry’ego.

Riverdale 2 (11.10, CW, w Polsce – Netflix)

Idealne na pozór miasteczko, które skrywa tajemnice, i grupa nastolatków w rolach głównych – „Riverdale” to kolejna teen drama bazująca na komiksowej serii, z pierwszymi miłościami, zazdrościami, zbrodniami i zemstami. Ale jedna z lepiej zrobionych i bardziej klimatycznych.

Pierwszy sezon zakończył się strzelaniną, w której ucierpiał ojciec głównego bohatera Archiego (KJ Apa) Fred (Luke Perry). Chłopak szuka zemsty i pokazuje mniej przyjemne oblicze, co ma rzutować nie tylko na jego związek z Veroniką (Camila Mendes), ale i na cały drugi, 22-odcinkowy sezon. U reszty bohaterów też się dzieje: Jughead dołączył do gangu Southside Serpents i będzie zmuszony dokonywać wyborów, podobnie jak jego dziewczyna Betty. Pojawią się też nowi bohaterowie i przyniosą nowe kłopoty.

Mr. Robot 3 (11.10, USA Network, w Polsce – Canal+)

https://www.youtube.com/watch?v=46byqBf0dVk

W finale poprzedniego sezonu Elliot został postrzelony, Tyrell pomagał Dark Army, Mr. Robot przewodził atakowi na E-Corp, Darlene była w rękach agentki FBI, która próbowała z niej wydusić informacje o Elliocie, a Angela grała we własną, niejasną dla innych grę.

Środkowy sezon „Mr. Robota” – jeśli wierzyć słowom Sama Esmaila, że serial ma ich liczyć pięć – ma się skupiać na próbach ogarnięcia chaosu, jaki wywołały działania bohaterów w poprzednich. Elliot (Rami Malek) po dojściu do siebie zmierzy się z tymi, którzy go wykorzystali. To zaś będzie wymagało odłączenia się od Pana Robota (Christian Slater), czyli psychicznej dezintegracji.

Ważnym bohaterem będzie Tyrell Wellick, pojawią się też nowe postacie, niektóre bardzo tajemnicze, jak grany przez Bobby’ego Cannavale Irving – „małomówny, nieznoszący bzdur sprzedawca używanych samochodów”. Do stałej obsady awansował B.D. Wong, co oznacza, że wątek hakera Whiterose aka chińskiego ministra bezpieczeństwa narodowego Zhenga otrzyma więcej czasu antenowego.

Wataha 2 (15.10, HBO)

HBO wraca w Bieszczady, tym razem nie jesienne, a zimowe. Akcja drugiego sezonu dzieje się cztery lata po finale pierwszej serii. Grany ponownie przez Leszka Lichotę Wiktor Rebrow – strażnik graniczny, który jako jedyny przeżył wybuch, który zmiótł z powierzchni ziemi chałupę pełną jego kolegów po fachu, co uczyniło z niego podejrzanego o dokonanie zamachu – ukrywa się w górach. Sprawa nie została wyjaśniona.

Tymczasem pojawia się nowa: znalezione w piecu do wypalania drewna ciała 20 migrantów sugerują, że przez Bieszczady prowadzi szlak przemytu ludzi do UE. To sprowadza ponownie do Ustrzyk Górnych i okolic prokurator Igę Dobosz (Aleksandra Popławska). Szybko okazuje się, że nowa sprawa może mieć związek ze starą. Zaś w kryjówce Rebrowa zjawia się nielegalna emigrantka, Ukrainka Alsu (Anna Dochenko), z synem i tajemnicami.

Sześcioodcinkowa „Wataha 2”, która będzie miała premierę jednocześnie w 19 krajach, jest bardzo aktualna. Akcja dotyczy gorącego tematu migracji, serial pokazuje rosnące w Polsce nastroje antyuchodźcze, a obserwacje społeczne podlewa akcją – starzy wrogowie tropią się nawzajem, trwa nieustanny pościg. Zaś góry zimą wyglądają świetnie.

Belfer 2 (22.10, Canal+)

Nową serię tytułowy belfer, polonista Paweł Zawadzki (Maciej Stuhr), zaczyna w nowym liceum, do którego pod groźbą więzienia za współudział w wydarzeniach z poprzedniej serii skierował go oficer CBŚ. Histerycznie naciska na szybsze postępy w śledztwie, tymczasem belfer nawet nie wie, czego właściwie śledztwo, które ma prowadzić, dotyczy.

Szkoła jest elitarna, dla bogatych, i wrocławska. Znikają w niej uczniowie, ale jednak się znajdują, cali i zdrowi, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Może tylko ich opowieści o tym, gdzie byli i co robili na gigancie, budzą pewne wątpliwości. A potem wydarza się TO – i śledztwo belfra naprawdę musi nabrać tempa.

W rolach uczniów z problemami wystąpiły tym razem gwiazdy młodego pokolenia: Zofia Wichłacz, Michalina Łabacz, Eliza Rycembel czy Stefan Pawłowski. Szkole dyrektoruje Aleksandra Konieczna, ważnym bohaterem jest też sam Wrocław.

The Walking Dead 8 (23.10, AMC,w Polsce – FOX)

https://www.youtube.com/watch?v=stjKw1-AXDI

W poprzedniej serii Negan i jego grupa (oraz jego Lucille) pokazali, na co ich stać, a Rick i jego ludzie boleśnie przekonali się, że naprawdę na wiele. Teraz czas na zemstę. Aby mieć szanse w starciu z silnymi, licznymi i bezwzględnymi Zbawcami, Aleksandria musi wejść w tajne sojusze. Tworzy się oddział mścicieli.

Przed nami kolejny – znów podzielony na dwie transze, jesienną i wiosenną, a każda ośmioodcinkowa – sezon opowieści o tym, że ludzie są zawsze najgorsi. Nawet jeśli ich bezpośrednią konkurencją są zombie.

Pierwszy odcinek nowej serii będzie 100. w historii serialu.

Stranger Things 2 (27.10, Netflix)

https://www.youtube.com/watch?v=lQ2RGaDBfwI

Algorytmy Netfliksa pracują i prędzej czy później musiało z nich wypaść, że 30-40-latkowie chętnie popłyną na fali nostalgii i że zaserwowanie im powtórki z kina wielkiej przygody zwyczajnie się opłaci. Jednak to – jeszcze – nie algorytmy piszą seriale, nie one w nich grają i nie one tworzą atmosferę. W „Stranger Things” zwłaszcza te dwie ostatnie rzeczy udały się świetnie.

Serial braci Dufferów osadzony na amerykańskiej prowincji lat 80., z mrocznymi lasami i jeszcze mroczniejszymi sekretami oraz z grupką dzieciaków na rowerach, które stawiają czoła mrokowi – stał się hitem, a dziecięcy aktorzy gwiazdami.

Drugi sezon rozgrywa się prawie rok po finale pierwszego. Mieszkańcy Hastings w stanie Indiana próbują zapomnieć o koszmarze, ale twórcy im na to raczej nie pozwolą. Nie bez powodu premiera serii odbywa się w okolicach Halloween. Produkcja ma pozostać klimatyczna, ale skręcić w stronę jeszcze mroczniejszego horroru. Znów nie zabraknie odwołań do klasyki gatunku z lat 80.

Mamy także poznać historię Jedenastki. Oraz nowych bohaterów. Jak również nowe wymiary i rzeczywistości.