Naciąć ranę – przed premierą „Ostrych przedmiotów”
Po sukcesie „Wielkich kłamstewek” HBO poszło za ciosem i przeniosło na mały ekran kolejną amerykańską historię napisaną przez kobietę o kobietach, z aktorską gwiazdą w głównej roli. Reżyseruje ponownie specjalista od klimatycznych kadrów i retrospekcji Jean-Marc Vallée. Premiera w HBO i HBO GO 9 lipca.
Ośmioodcinkowe „Ostre przedmioty” są oparte na debiutanckiej powieści Gillian Flynn, późniejszej autorki hitowej „Zagubionej dziewczyny” (przeniesionej na duży ekran przez Davida Finchera). Akcja dzieje się na dusznym, parnym południu USA, w miasteczku Wind Gap w stanie Missouri. Miasto poznajemy oczami wracającej tam po latach Camille Preaker (Amy Adams). Jako reporterka „St. Louis Chronicle” ma opisać sprawę morderstwa dwóch nastolatek.
Camille nie jest w najlepszej formie, a powrót w rodzinne strony bynajmniej nie działa na nią leczniczo i odświeżająco. Krąży samochodem po mieście, mimo upału ubrana w czarne dżinsy, bluzę z długimi rękawami i wysokie buty, jakby tym sposobem próbowała podwójnie odgrodzić się od świata. Trwa tylko dzięki alkoholowi pitemu z butelki po wodzie (i traktowanemu jak woda). Whisky czy bourbon mają jej zastąpić bardziej drastyczną i długo, sądząc z efektów, praktykowaną formę ukojenia – kłucie i nacinanie skóry.Szybko staje się jasne, że źródła problemów Camille tkwią właśnie w Wind Gap i w rodzinnym domu, mają wyniosłą postać Adory Preaker (Patricia Clarkson), matrony z Południa w stylu tych opisywanych z mieszanką nienawiści, przerażenia i współczucia przez Tennessee Williamsa.Śledztwo w sprawie morderstw toczy się ślamazarnie, Camille pisze jakieś artykuły, ale wszystko to jest w tle. Tak jak tłem są męscy bohaterowie: mężowie, ojcowie, szeryf czy przystojny i męczący się w miasteczku detektyw z Kansas (Chris Messina). Główne role należą do kobiet.To rodzinne i miasteczkowe tajemnice są głównym tematem serialu, walka matki i córki, ból płynący z podporządkowania się normom, jakim mają podlegać kobiety na amerykańskiej, konserwatywnej prowincji, i ból płynący z buntu wobec nich i odrzucenia przez najbliższych. Traumy przenoszone z pokolenia w pokolenie, niszczące schematy zachowań.
Dużo tu gier lustrzanych odbić – bohaterowie mają podobne rytuały, podobnie odreagowują ból, w podobnych zachowaniach widzą ucieczkę od opresji.„Ostre przedmioty” nie odkrywają Ameryki (w żadnym sensie), pełno tu zgranych motywów, także główna bohaterka (poboczni bohaterowie też) nie powala oryginalnością.
Ujmują za to detale – piękne kadry, dobrze osadzone retrospekcje, świetne aktorstwo pięciokrotnie nominowanej do Oscara Adams oraz młodziutkiej Elizy Scanlen w roli jej przyrodniej, dorastającej siostrzyczki Amy.
https://www.youtube.com/watch?v=prlC5CoN02M
Lunatyczna jazda samochodem Camille i równie lunatyczne rajdy na wrotkach Ammy. Te obrazy zostają w pamięci.